Zvukový modul Robbe a Elektro Tiger Moth

18.08.2013 15:21

 

V mém letovém parku převažují modely se spalovacími motory, zvuk spalováku a čtyřtaktu především, ničím nenahradíš...

Poslední asi dvě (nebo už tří?) sezony hodně poletuji s elektro Tiger Mothem o rozpětí 145 cm. Díky „kufrové“ velikosti je to pohodlná záležitost, žádné skládání a rozebírání, nabito je skoro během jízdy na letiště. Zvuk motoru tam schází, a tak, jak se objevil zvukový modul od Robbe pro menší modely, jsem neváhal a záležitost objednal.

Váha reproduktoru a modulu je 170 g, a to by se mohlo v ploše dvouplošníku rozpustit, zvlášt když model před tím prošel odtučňovací kůrou. Reproduktor jsem provizorně instaloval mezi podvozek do spodní část trupu. Jeho zapojení je jednoduché přes V kabel s otáčkami motoru. V dílně to fungovalo a rámusu nadělalo až,až...

 

Po přidání plynu následuje start a potom plynulé zvyšování tónu. Na zemi paráda, po startu přišla ale studená sprcha! Zvuk motoru přehlušila vrtule, a velkým problémem je „startování „ motoru při každém stažení otáček, tedy při souvratu, přemetu, průletu... Málem to letělo do popelnice, ale nejdříve jsem spolu s Pepou Kleinhamplem začal zkoušet různé varianty mixování motoru a modulu na volný kanál, pořád to ale nebylo to pravé. Nakonec se jako nejvhodnější ukázalo přesunutí modulu na samostatný kanál, ovládaný třípolohovým přepínačem. Ovládán je povel start a mírně zvýšené otáčky motoru, které jsou ještě docela zvukově přijatelné. Vyřazené je plynulé ovládání otáček zvuku motoru, velká éra stejně s plynem tolik nemanipulují. Jak vše dopadlo je vidět a slyšet na videu. Kamera a scénář  – Martin Zoubek. Model mohu provozovat jako létající disko s imitací startu a zvuku motoru, nebo šetřím zdroje a modul nezapnu.

 

Miloš Petrbok

 

(otevřít video přímo na YouTube)